Тема: « Казкотерапія та арт-терапія як напрямки роботи в бібліотерапії з дітьми дошкільного віку».

На сьогоднішній день соціальні умови, в які потрапляє дитина  вагомо  впливають на її гармонійний особистісний розвиток. Проблеми збереження здоров’я дітей набувають особливої актуальності, оскільки дедалі помітнішою стає тенденція до погіршення його стану. Основна категорія, з якою працює Полтавська обласна бібліотека для дітей ім. Панаса Мирного – це діти. Окремо виділяється категорія дітей дошкільного віку. Саме з ними проводиться такий напрямок роботи, як  бібліотерапія (відомо, що термін  бібліотерапія  трактується, як лікування людини словом, книгою) для того, щоб сформувати у дитини  навики протистояння стресовим ситуаціям, зміцнити силу волі та сприяти розвитку інтелектуальної сфери. За допомогою книги можна досягти потрібного профілактичного впливу на дитину, стимулювати у неї позитивні і погасити негативні настрої.

У 2013 році на базі ПОБД ім. Панаса Мирного працює Недільна школа раннього розвитку та Академія батьківської мудрості, мета якої – розширення території спілкування батьків та дітей, створення майданчика для оволодіння знаннями про дошкільне виховання дітей, залучення спеціалістів – юриста, психолога до надання консультацій та актуальної інформації батькам про розвиток дітей дошкільного віку.

Напрямки роботи Школи:

  1. Інформування про літературу, яку доцільно використовувати батькам у дошкільному вихованні дитини.
  2. Надання психологічних порад батькам щодо розвитку особистості малюків; надання юридичної допомоги.
  3. Бібліотерапія, проведення ігор, вправ та занять, що сприяють ефективному всебічному розвитку дітей дошкільного віку.
  4. Використання театралізованих та ігрових форм роботи у пізнаванні дітьми навколишнього світу.

На заняттях діти розвивають дрібну моторику рук, виконують вправи для розвитку уваги, уяви, сприймання, пам’яті.

І дорослому і дитині, потрібні книги, сповнені глибокої віри в життя, які пробуджують оптимізм, відволікають від сумних думок, важких переживань, книги, які позбавляють від депресії, слабкості, бездіяльності.

Відповідно, основні завдання, які ми виділили  в нашій роботі в бібліотерапії – не зашкодь, допоможи, розвивай! Під час занять Школи раннього розвитку підбираються книги, які не лише містить корисну інформацію, а й сприяють підвищенню самооцінки дитини. Наприклад, читання казок, де головні герої проходять через всі випробування, знаходять вихід з безнадійних ситуацій, не дивлячись ні на які перешкоди (українські народні казки).

Програма бібліотерапії, крім читання книг, може також складатися із самостійної письмової творчості дітей, ігрової діяльності, впливу різних видів мистецтва на розвиток особистості дитини. Даний напрямок роботи активно реалізується бібліотекою через казкотерапію та арт-терапію.

Потрібно пам’ятати, що книга – дуже індивідуальний „інструмент” впливу на особистість. Тому на заняття підбираються народні та авторські казки які мають терапевтичний вплив на дитину. Дітям потрібні казки. Читаючи казки, вони стають сміливими й винахідливими, все можуть, їхні мрії збуваються з легкістю. Малеча стає схожою на тих дорослих, які здаються їм хоробрими, спритними, розумними. А ще казки потрібні для поступового, вільного становлення дитячої психіки. Головне завдання казки – виховувати у дитини людяність, здатність завжди перейматися чужими нещастями, радіти за іншого, переживати невдачі інших, як свої. Кожного разу діти та дорослі на заняттях не лише слухають казки, а й на власні очі бачать її екранізацію або постановку лялькового театру. Казка відображає моделі поведінки, життєві ситуації. Важливою рисою казки є те, що в ній добро завжди перемагає зло. Вона допомагає пережити відчуття захищеності у світі, зрозуміти себе, сформувати в собі корисні риси та звички. По закінченню вистави діти залюбки можуть поспілкуватися,погратися з головними героями. Завжди обговорюється та аналізується переглянута казка.

Наступний напрямок  –  арт-терапія – терапія творчістю, мистецтвом. На кожному занятті діти щось виготовляють власними руками. Після переглянутої казки кожен з них отримує творче завдання. Використовується певний ряд технік, в яких працюють діти, наприклад: ліплення пластиліном, тістом; аплікації з паперу, ниток, природних матеріалів; паперопластика та ін. Основним завданням арт-терапії,  в даному випадку, є: навчити дітей сприймати себе через мистецтво та гармонізувати її внутрішню енергію.

Таким чином на заняттях Школи раннього розвитку у роботі з читачами-дітьми передбачено використання елементів ігротерапії, казкотерапії, арт-терапії та інших сучасних методів корекційно-розвиваючої роботи з дітьми, які спрямовані на реалізацію психічних, інтелектуальних, естетичних, творчих резервів дитини, формування у неї позитивного ставлення до навколишнього світу.

В нашій роботі ми дотримуємося головного правила – книги володіють унікальною властивістю – лікувати людські душі і тіла. Правильно підібрана книга, яка викликає позитивні емоції, не менш важлива, ніж правильно підібрані ліки.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.