«Діти-дощу»

 «Діти-дощу»

Аутизм- це стан, який виникає внаслідок порушення розвитку головного мозку і характеризується вродженим та всебічним дефіцитом соціальної взаємодії та спілкуванням. Його неможливо вилікувати, проте з часом можна скоригувати і адаптувати людину до соціального життя.

Розлади аутичного спектру починаються у дитинстві, проте зберігаються у підлітковому і дорослому віці. У більшості випадків ці стани проявляються у перші 5 років життя.

Психіатри виділяють такі ознаки аутизму у дитини:

1). Порушення мовлення. Частина дітей не розмовляють зовсім, інші відстають від своїх однолітків у мовному розвитку. У віці до 12 місяців не агукають, не виявляють активно радості при наближенні мами або когось із близьких; видають одні й ті ж звуки, в 2 роки у них вкрай бідний словниковий запас (близько 15 слів), до 3 років вони майже не здатні комбінувати слова. Такі діти часто повторюють почуті десь слова і фрази, придумують власні слова (неологізми) і не користуються мовою для спілкування.

2). Відсутність емоційного контакту з людьми. В першу чергу – з батьками. Малюки не дивляться людям в очі, не тягнуться до батьків на руки,не посміхаються, часто чинять опір спробам взяти їх на руки, приголубити. Вони не відрізняють батьків від інших людей, не помічають, що до них хтось звертається.

3). Усамітнення. Дитина з аутизмом відчуває сильний дискомфорт серед інших людей, а з часом – тривогу. Вони не завжди грають з однолітками, не розуміють емоцій інших людей, тому віддають перевагу усамітненню.

4). Напади агресії. Будь – яка невдача може викликати у дитини спалах гніву, спровокувати істерику, фізичну атаку. Агресія у дітей – аутистів може бути спрямована як на інших, так і на самих себе.

5). Слабкий інтерес до іграшок. Наприклад, дитина не катає машинку, а годинами крутить їй колесо, або прихильність тільки до однієї іграшки.

6). Стереотипність поведінки, страх змін. Діти – аутисти схильні здійснювати одні й ті ж дії протягом довгого часу: повторювати одне і те ж слово, бігати по колу, розгойдуватися з боку у бік, вертіти щось тощо.

 

Що батьки можуть робити самостійно:

  1. Підготувати себе, налаштуватись на плідну роботу. Батьки – це перші вчителі дитини у будь – якому випадку. Зберігайте спокій.
  2. Ставитись до дитини з терпінням і повагою.
  3. Максимально унеможливити проникнення до помешкання таких подразників, як, наприклад, занадто голосних звуків, різких запахів, яскравого світла; зробити ігри та іграшки безпечними.
  4. Використовувати можливості арт – терапії. Співайте та читайте дитині, малюйте разом.

Чого не можна робити батькам:

  1. Насильно нав’язувати власну волю,залякувати дитину.
  2. Порівнювати дитину з іншими дітьми такого ж віку.
  3. Здаватись, втрачати віру і надію.

Аутизм – це не вирок. Власне, у розвиненому суспільстві побутує думка про те,  що аутисти- генії. Невміння контактувати з оточенням не означає браку розуму, таланту чи творчого мислення. Швидше навпаки, не відволікаючись на сторонні подразники, аутист може зосередитись на головному. Не варто забувати і про те, що особлива людина може бути особливою у всіх аспектах. Перегляньте біографії видатних людей з аутизмом – прототипа героя «Людини дощу» Кіма Піка, музиканта Метта Севеджа, айтішниці Сари Міллер, письменниці Темпл Гранден – і вам стане зрозуміло, що діти – аутисти можуть бути успішними.

Використана література:

Обухівська, Антоніна Григорівна. Психологу про дітей з особливими потребами у загально-освітній школі [Текст] / А. Г. Обухівська, Т. Д. Ілляшенко, Т. В. Жук. – Київ : Редакції загальнопедагогічних газет, 2012. – 126 с.

Широкова, Галина Александровна. Практикум для детского психолога [Текст] / Г. А. Широкова, Е. Г. Жадько. – Ростов-на-Дону : Феникс, 2012. – 315 с.

Гресь, Анна. Особливі діти. Дитина-аутист [Текст] : діалоги з психологом / Анна Гресь // Зростаємо разом. – 2013. – № 2. – Дорослим. – С. 6-7.

Супрун, Ганна. Маленькі неслухи: як не прогледіти і не помилитися [Текст] : [прояви розладів аутичного спектра у малюків] / Ганна Супрун // Дошкільне виховання. – 2015. – № 6. – С. 16-17.

Рекомендована література для батьків:

Туріщева, Людмила Василівна. Діти з особливостями розвитку у звичайній школі [Текст] / Л.  В. Туріщева. – Харків : Основа, 2014. – 111 с.

Дитяча та юнацька психотерапія [Текст] : теорія і практика в сучасних наукових дослідженнях / за заг. ред. Г. Католик. – Львів : Астролябія, 2012. – 311 с. : іл.

Помогайбо, Валентин Михайлович. Генетика людини [Текст] : навч. посіб. / В. М. Помогайбо, А. В. Петрушов. – Київ : ВЦ “Академія”, 2011. – 278 с.

Акішина, С. В. “Діти дощу” [Текст] : корекційна педагогіка / С. В. Акішина // Початкове навчання та виховання. – 2012. – № 16-18. – С. 60-61.

 

Психолог   

Полтавської обласної бібліотеки

 для дітей ім. П.Мирного  Ю.С. Білюк

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.